Att cykla i grupp

När vi cyklar distans kör vi ofta två och två för att inte ta så mycket plats på vägen. Vi ligger alltså två och två på rad och efter 2 - 5 minuter roterar vi ett snäpp, medurs. Det går till så att den som ligger längst framtill höger släpper lite på pedaltrycket så att den som låg till vänster om honom kan cykla förbi, i samma tempo som tidigare, och lägga sig på höger sida. Den cyklist som tidigare låg tvåa på vänster sida kör lugnt fram och lägger sig bredvid cyklisten längst fram och övriga cyklister följer med. Det är alltså viktigt här att man när man byter inte höjer farten när man kör om/kör fram Det kan vara bra att när det närmar sig byte att prata med cyklisten bredvid där framme så att allt sker i samförstånd och på så sätt undvika tempohöjning. Orkar man inte dra så långt som t.ex. fem minuter så kommer man bara överens med cyklisten bredvid att byta lite tidigare så att han/hon är med i matchen. 

Avståndet mellan de cyklande paren är bra om det är åtminstone ett cykelhjul och minst detta avstånd då man kommer till en backe, för det kan då vara lätt att köra in i någons bakhjul. Samtidigt så gör detta avstånd att vi kan ligga på ett rakt led och inte ta för mycket plats på vägen och då visar att vi kan samsas med andra medtrafikanter på vägen vilket kanske gör dessa mer toleranta mot oss, man kan ju hoppas. 

Tanken när man kör distansträning är att det inte ska gå alltför fort, skulle man vilja köra fortare så kan man nämna det vid samlingen och kanske är det fler cyklister som känner för att mosa på lite. Annars kan man göra så att man tar fri fart de/den sista milen vilket brukar få de flesta nöjda med turen. Nu i början på säsongen handlar det mycket om att få vana på cykeln och mil i benen så hög fart gör inte så mycket nytta. När jag var barn så hette det 200 mil innan det blev någon fart, nu kan det kanske vara lite svårt att hinna med under våren, men det ger kanske lite perspektiv på det hela, man behöver bli ett med cykeln innan det går att köra på ordentligt. 
 

Och så lite om säkerheten när vi cyklar. 
Att den här delen är viktig kan inte nog poängteras!

  • Hjälm är obligatorisk för alla cyklister som vill vara med på Solsta Ck:s officiella träningar, medlemmar och icke medlemmar. 
  • Det är viktigt att alla lyssnar på genomgången av turen så att alla vet vilken väg vi ska köra så att man är med i matchen. 
  • De paret som cyklar främst har ansvaret framåt för de övriga cyklisterna t.ex. hålor i vägen, höger-/vänster/stopptecken, mötande trafik som visar dålig hänsyn, gående o.s.v. Hur informerar/varnar man då de bakomvarande cyklisterna? Ta en titt här så klarnar det nog lite grann. 
  • De cyklister som ligger sist har ansvaret bakåt som t.ex. vid vänstersvängar så kollar man läget bakåt i god tid, räcker ut näven och går ut i vägen och hojtar framåt att det är "Klart bakåt" så att de andra lugnt kan flytta sig ut i vägen. 
  • De cyklister som ligger inne i gruppen har en viktig uppgift, de ska skicka information vidare inom gruppen t.ex. vinka för hålor, visa höger-/vänster-/stopptecken för övriga. 
  • En mycket otrevlig men alltför vanlig företeelse är att man har för bråttom att cykla ut vid en korsning, när man ligger främst, och glömmer att de andra också ska hinna över. Snälla ta det lugnt vid korsningarna och lura inte en kompis att smetas ut i plåten på någon bil, för ligger man först så har man ett stort ansvar för de övriga cyklisterna. 
  • Sedan är det självklart så att vi alla är barn i början och att det kan ta ett litet tag innan man vant sig och känner till rutinerna. Det gör absolut inget om du bara vill ligga längst bak de första gångerna för att se hur det går till, vi har alla varit i den sitsen någon gång så låt inte det hindra dig från att komma med på turen, för alla är hjärtligt välkomna att följa med.

Vi ses! 

Thomas 

Senast ändrad onsdag, 20 mars 2013 15:13

Träningar 2016

Söndag - Distanspass
Kroppkärrssjön, 09.00

Onsdag - Lagtempo
Fd Porsche på Färjestad, 17.30

-------------------------------------

Uppehåll

Tisdag - Tjejgrupp
Fd Porsche på Färjestad, 19.00

Läs mer...

Sponsorer